Πέμπτη, 2 Ιουνίου 2011

10 στρατηγικές χειραγώγησης

Νομίζω οτι αξίζει τον κόπο να διαβαστεί προσεκτικά!

by Yannis Iovis on Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2011 στις 1:10 μ.μ.
(πάρε αναπνοή & κοίτα, χαμογέλα, κατανόησε, αποφάσισε)
1. Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ

Το θεμελιώδες στοιχείο του κοινωνικού ελέγχου είναι η στρατηγική της απόσπασης της προσοχής που έγκειται στην εκτροπή της προσοχής του κοινού από τα σημαντικά προβλήματα και τις αποφασισμένες από τις οικονομικές και πολιτικές ελίτ αλλαγές μέσω της τεχνικής του κατακλυσμού συνεχόμενων αντιπερισπασμών και ασήμαντων πληροφοριών. Η στρατηγική της απόσπασης της προσοχής είναι επίσης απαραίτητη για να μην επιτρέψει στο κοινό να ενδιαφερθεί για απαραίτητες γνώσεις στους τομείς της επιστήμης, της οικονομίας, της ψυχολογίας, της νευροβιολογίας και της κυβερνητικής. «Διατηρήστε την προσοχή του κοινού αποσπασμένη, μακριά από τα αληθινά κοινωνικά προβλήματα, αιχμάλωτη θεμάτων που δεν έχουν καμία σημασία. Διατηρήστε το κοινό απασχολημένο, τόσο πολύ ώστε να μην έχει καθόλου χρόνο για να σκεφτεί - πίσω στο αγρόκτημα, όπως τα υπόλοιπα ζώα» (απόσπασμα από το κείμενο: Αθόρυβα όπλα για ήρεμους πολέμους).


2. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΛΥΣΕΩΝ

Αυτή η μέθοδος καλείται επίσης «πρόβλημα-αντίδραση-λύση». Δημιουργείται ένα πρόβλημα, μια προβλεφθείσα «κατάσταση» για να υπάρξει μια κάποια αντίδραση από τον κόσμο, με σκοπό αυτός ο ίδιος να ορίσει τα μέτρα που η εξουσία θέλει να τον κάνει να δεχτεί. Για παράδειγμα: Αφήνεται να ξεδιπλωθεί και να ενταθεί η αστική βία ή οργανώνονται αιματηρές επιθέσεις που αποσκοπούν στο να απαιτήσει ο κόσμος νόμους ασφαλείας και πολιτικές εις βάρος της ελευθερίας. Ή ακόμα: Δημιουργούν μία οικονομική κρίση ώστε να γίνει αποδεκτή ως αναγκαίο κακό η υποχώρηση των κοινωνικών δικαιωμάτων και η διάλυση των δημόσιων υπηρεσιών.


3. Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΣΤΑΔΙΑΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Για να γίνουν αποδεκτά τα διάφορα απαράδεκτα μέτρα, αρκεί η σταδιακή εφαρμογή τους, λίγο λίγο, επί συναπτά έτη. Κατά αυτόν τον τρόπο επιβλήθηκαν τις δεκαετίες του ΄80 και ΄90 οι δραστικά νέες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες (νεοφιλελευθερισμός): ανύπαρκτο κράτος, ιδιωτικοποιήσεις, ανασφάλεια, ελαστικότητα, μαζική ανεργία, μισθοί που δεν εξασφαλίζουν ένα αξιοπρεπές εισόδημα, τόσες αλλαγές που θα είχαν προκαλέσει επανάσταση αν είχαν εφαρμοστεί μονομιάς.


4. Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΑΝΑΒΟΛΗΣ

Ένας άλλος τρόπος για να γίνει αποδεκτή μια αντιλαϊκή απόφαση είναι να την παρουσιάσουν ως «επώδυνη και αναγκαία», εξασφαλίζοντας τη συγκατάβαση του λαού τη δεδομένη χρονική στιγμή και εφαρμόζοντάς τη στο μέλλον. Είναι πιο εύκολο να γίνει αποδεκτή μια μελλοντική θυσία απ' ό,τι μία άμεση. Κατά πρώτον επειδή η προσπάθεια δεν καταβάλλεται άμεσα και κατά δεύτερον επειδή το κοινό, η μάζα, πάντα έχει την τάση να ελπίζει αφελώς ότι «τα πράγματα θα φτιάξουν στο μέλλον» και ότι οι απαιτούμενες θυσίες θα αποφευχθούν. Αυτό δίνει περισσότερο χρόνο στο κοινό να συνηθίσει στην ιδέα των αλλαγών και να τις αποδεχτεί με παραίτηση όταν φτάσει το πλήρωμα του χρόνου.


5. ΑΠΕΥΘΥΝΣΗ ΛΟΓΟΥ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟ ΣΑΝ ΑΥΤΟ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

Η πλειονότητα των διαφημίσεων που απευθύνονται στο ευρύ κοινό χρησιμοποιούν λόγο, επιχειρήματα, προσωπικότητες και τόνο της φωνής, όλα ιδιαίτερα παιδικά, πολλές φορές στα όρια της αδυναμίας, σαν ο θεατής να ήταν μικρό παιδάκι ή διανοητικά υστερημένος.Όσο περισσότερο θέλουν να εξαπατήσουν το θεατή τόσο πιο πολύ υιοθετούν έναν παιδικό τόνο. Γιατί; «Αν κάποιος απευθύνεται σε ένα άτομο σαν αυτό να ήταν 12 χρονών ή και μικρότερο, αυτό λόγω της υποβολής είναι πολύ πιθανό να τείνει σε μια απάντηση ή αντίδραση απογυμνωμένη από κάθε κριτική σκέψη, όπως αυτή ενός μικρού παιδιού» (βλ. Αθόρυβα όπλα για ήρεμους πολέμους).


6. ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ

Η χρήση του συναισθήματος είναι μια κλασική τεχνική προκειμένου να επιτευχθεί βραχυκύκλωμα στη λογική ανάλυση και στην κριτική σκέψη των ατόμων. Από την άλλη, η χρήση των συναισθημάτων ανοίγει την πόρτα για την πρόσβαση στο ασυνείδητο και την εμφύτευση ιδεών, επιθυμιών, φόβων, καταναγκασμών ή την προτροπή για ορισμένες συμπεριφορές.


7. Η ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΣΤΗΝ ΑΓΝΟΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΜΕΤΡΙΟΤΗΤΑ

Κάντε το κοινό να είναι ανήμπορο να κατανοήσει τις μεθόδους και τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο και τη σκλαβιά του. «Η ποιότητα της εκπαίδευσης που δίνεται στις κατώτερες κοινωνικές τάξεις πρέπει να είναι η φτωχότερη και μετριότερη δυνατή, έτσι ώστε το χάσμα της άγνοιας μεταξύ των κατώτερων και των ανώτερων κοινωνικών τάξεων να είναι και να παραμένει αδύνατον να γεφυρωθεί» (βλ. Αθόρυβα όπλα για ήρεμους πολέμους).


8. ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΜΕ ΤΗ ΜΕΤΡΙΟΤΗΤΑ

Προωθήστε στο κοινό την ιδέα ότι είναι της μόδας να είσαι ηλίθιος, χυδαίος και αμόρφωτος.


9. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΕΝΟΧΗΣ

Κάντε τα άτομα να πιστέψουν ότι αυτά και μόνον αυτά είναι ένοχα για την κακοτυχία τους, εξαιτίας της ανεπάρκειας της νοημοσύνης τους, των ικανοτήτων ή των προσπαθειών τους.Έτσι, τα άτομα αντί να εξεγείρονται ενάντια στο οικονομικό σύστημα, υποτιμούν τους εαυτούς τους και νιώθουν ενοχές, κάτι που δημιουργεί μια γενικευμένη κατάσταση κατάθλιψης, της οποίας απόρροια είναι η αναστολή της δράσης. Και χωρίς δράση, δεν υπάρχει επανάσταση.


10. ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠ' Ο,ΤΙ ΑΥΤΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ

Κατά τα τελευταία 50 χρόνια, η ταχεία πρόοδος της επιστήμης έχει δημιουργήσει ένα αυξανόμενο κενό μεταξύ των γνώσεων του κοινού και εκείνων που κατέχουν και χρησιμοποιούν οι κυρίαρχες ελίτ. Χάρη στη βιολογία, στη νευροβιολογία και στην εφαρμοσμένη ψυχολογία, το σύστημα έχει επιτύχει μια εξελιγμένη κατανόηση των ανθρώπων, τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά. Το σύστημα έχει καταφέρει να γνωρίζει καλύτερα τον «μέσο άνθρωπο» απ' ό,τι αυτός γνωρίζει τον εαυτό του. Αυτό σημαίνει ότι στις περισσότερες περιπτώσεις το σύστημα ασκεί μεγαλύτερο έλεγχο και μεγάλη εξουσία πάνω στα άτομα, μεγαλύτερη από αυτήν που τα ίδια ασκούν στους εαυτούς τους.


Ο Νόαμ Τσόμσκι είναι καθηγητής στο Τμήμα Γλωσσολογίας και Φιλοσοφίας του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης (MIT). Έχει συγγράψει πλήθος βιβλίων και άρθρων, ενώ έχει δώσει και εκτενείς διαλέξεις επάνω σε ένα ευρύτατο φάσμα θεμάτων τα οποία περιλαμβάνουν τη γλωσσολογία, τη φιλοσοφία και την ιστορία της διανόησης. Επίσης ο Τσόμσκι έχει πλούσιο ιστορικό πολιτικού ακτιβισμού από τη δεκαετία του '60 κι έπειτα, με πληθώρα βιβλίων τα οποία επικρίνουν κυρίως την εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ, ενώ με δήλωσή του τοποθέτησε ιδεολογικά τον εαυτό του στον αναρχικό χώρο, αν και κατά καιρούς έχουν σχολιαστεί οι φιλελεύθερες καταβολές της πολιτικής του σκέψης (http://el.wikipedia.org/wiki/Νόαμ_Τσόμσκι)



βιογραφικά στοιχεία για τον Noam Chomsky

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CF%8C%CE%B1%CE%BC_%CE%A4%CF%83%CF%8C%CE%BC%CF%83%CE%BA%CE%B9

13 σχόλια:

kryos είπε...

Δεν ξέρω Αναστασία μου , θα συμφωνήσω με όλες και ταυτόχρονα θα διαφωνήσω .... πιο πολύ μου κάνουν ως εκ των υστέρων διαπιστώσεις της οπτικής του συγγραφέα .

Για μένα ( κι έχω γίνει κουραστικός να το επαναλαμβάνω ) το "παιχνίδι" παίζεται σε ατομικό επίπεδο .... το σύστημα αποτελείται από ανθρώπους κι αυτό συνεπάγεται λάθη , αδυναμίες , προσπάθειες χειραγώγησης , παιχνίδια δύναμης και όλα αυτά τα καλούδια ... αυτό όμως συμβαίνει και "έξω" , στους παρατηρητές του συστήματος , ίσως σε μικρότερα κλίμακα επιρροής .

Είναι λίγο αποπροσανατολιστικό κάθε κείμενο που αναφέρεται σε μάζες τσουβαλιάζοντας ανθρώπινες ψυχές και μιλώντας με νούμερα και στατιστικές ... το ξέρω ότι ο συγγραφέας θα είχε διαγνώσει "μόλυνση" αν με διάβαζε :) .... είναι που πιστεύω πως η κάθε επανάσταση ξεκινάει από μέσα μας .... κι αν με τέτοιες ιδέες με πότισε το σύστημα για να μένω "αδρανής" κατά κάποιους , θα αναλάβω την ευθύνη της ανωριμότητάς μου :)

Φιλιά και μια όμορφη μέρα να έχουμε !!!

Dee Dee είπε...

Το ειχα διαβασει πριν καιρο και μου ειχε κανει μεγαλη εντυπωση!!! Ολα πολυ καλα προγραμματισμενα για το επιθυμητο αποτελεσμα!!!


Καλημερα Φαραωνα μου!!!

faraona είπε...

Hλία οτι μας τσουβαλιάζουν μας τσουβαλιάζουν δεν υπάρχει αμφιβολία.Και τσουβαλιάζουν φυσικά τούς ανθρώπους που κοιμούνται.Λυπάμαι που το εκφράζω αλλά αυτή είναι η αλήθεια.
Τον άνθρωπο που ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ με τον εαυτό του και που κρατάει την "προσοχή" και την παρατηρητικότητά του σε εγρήγορση δεν μπορούν να τον τσουβαλιάσουν απλά γιατί κατεργάζεται τα του εαυτού του σε προσωπικό επίπεδο.Κι είναι γι αυτούς εκεί εξω, η έκπληξη κι ο κίνδυνος φυσικά.
Διαλέγουμε επομένως .Η αφήνουμε τον εαυτό μας τεμπέλη και ράθυμο να αγεται και να φέρεται η "δουλεύουμε".
Σε φιλώ.

faraona είπε...

Κατερινα μου ετσι που το λές!
Εκεί που τους παίρνει όμως ....:))

Dee Dee είπε...

Κοντα στην αποψη του Ηλια ειμαι κι εγω για την σημερινη πραγματικοτητα. Αν δεν δουλευα, θα ειχα κατεβει κι εγω πολλες φορες στον Λευκο Πυργο. Απλα επειδη δεν εχω τιποτα να χασω αν το κανω και ισως ξυπνησει περισσοτερες συνειδησεις αυτη η κινηση. Αλλιως πιστευω περισσοτερο στην προσωπικη επανασταση του καθενος μας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ!
Αν εγω αρχισω να σεβομαι τον διπλα μου, προσεχω πως παρκαρω, κρινω με βαση το τι ηταν στο προγραμμα και τι υλοποιηθηκε πριν ψηφισω ενα κομμα, αποφευγω να μολυνω την φυση με καθε τροπο, σεβομαι καθε ζωντανο οργανισμο οσο μπορω..... τοτε μπορω να ελπιζω στο να υπαρχουν κι αλλοι σαν εμενα μια μερα και να ερθει η αλλαγη.
Αλλιως πως; Κατεβαινοντας στον Λευκο Πυργο και ζητωντας την επομενη ρουσφετι απο τον ταδε βοελευτη;;

Καλο απογευματακι και καλο Σαββατοκυριακο και στους δυο σας!!
Σας φιλω σταυρωτα και ζουλιχτα :)

Rodia είπε...

Πολύ καλά έκανες και το ανέβασες. Εξαιρετικά χρήσιμο και ξυπνητικό κείμενο για όσους δεν είναι κολλημένοι στο... σπηλαιο του Πλάτωνα! :))
Το προωθώ καταλλήλως...

Μεταξύ μας, ομολογώ ότι τις φορές που είχα να αντιμετωπίσω ανδρικό κοινό σε συνεδρια, κλπ, έβαζα τον εαυτό μου να τους σκεφτεί σαν μικρά παιδάκια με κοντά παντελονάκια! Ηταν ένα τρικ για να διώχνω την αμηχανία και να κρατώ την ψυχραιμία μου όμως, μπροστά στα βλέμματα που με κοίταζαν παράξενα, όχι για να κοροϊδέψω.

faraona είπε...

Ροδιά μου
χιχι!μ άρεσαν τα κοντά παντελονάκια!
Αγαπώ σε και φιλώ σε!

Coco είπε...

ευτυχώς στο σκάκι υπάρχει κι ο τρελός

faraona είπε...

Συμφωνώωωωω COCO!!!!!

L'Enfant de la Haute Mer είπε...

Καλημέρα σε όλους και όλες!

δυστυχώς το κείμενο (που κλείνει ένα χρόνο τρελής κυκλοφορίας στο διαδίκτυο) δεν το έγραψε ο Τσόμσκυ.
Η πατρότητα του κειμένου καθώς και η άρνηση του ιδίου του Τσ. ότι το έγραψε, βρίσκονται εδώ:
Chomsky: ουδέποτε έγραψα τις «10 στρατηγικές χειραγώγησης των μαζών»
[https://inconue.wordpress.com/2010/12/31/%C2%ABdix-strategies-de-manipulation-de-masses%C2%BB-faussement-attribues-a-chomsky/]

faraona είπε...

Ν αναθεωρήσω και να διορθώσω κι εγω με παραπομπή λοιπόν στο http://www.syti.net/Manipulations.html
δια το ορθόν του γίγνεσθαι και οπως απαιτεί η δεοντολογία.
Προσωπικά οταν διαβάζω κάτι δίνω λίγη σημασία συνήθως στο ποιός τόγραψε και περισσότερη στο τι λέει η τι θέλει να πει αυτός που τόγραψε.
Μ ενδιαφέρει το περιεχόμενο του κειμένου κι οχι ο συγγραφέας.Ευχαριστώ πολύ πάντως για την διόρθωση.Νάστε καλά.

Rodia είπε...

Ζούμε τώρα το άρθρο 1. Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ

να δούμε αν θα πάμε κατευθείαν στο Νο 2 ή θα... πηδήξουμε παρακάτω! :)

faraona είπε...

Ετσι ακριβώς Ροδίτσα μου!Και το αρθρο 10 επίσης παίζει ολοζώντανο!

Ετικέτες

αλάτι (1) ανθρωποι (2) αντρες (1) απολογισμός (1) απόψεις (1) αρθρο (1) γάμος (2) γαμπρός (1) γεγονότα (1) γήρας (1) διαφορετικότητα (1) εραστές (1) ερωμένες (1) ευχες (2) ηλικία (1) Θεσσαλονίκη (1) ιστορίες (1) κοινωνικά (1) κόσμος (1) λόγος (1) Μάνος (1) μεζέδες (1) μεσήλικες (1) μηνύματα/1/ (1) μιλω (1) νύφη (1) οικογένεια (2) παιγνιδια/11/ (1) παιγνιδια/4 (1) παστά (1) πικρα λογια /12 (1) πικρα λογια /26 (1) πικρα λογια /30 (1) πικρα λογια /47 (1) πικρα λόγια /55 (1) πικρα λογια/1 (1) πικρα λογια/10 (1) πικρα λογια/11 (1) πικρα λογια/13 (1) πικρα λογια/14 (1) πικρα λογια/15 (1) πικρα λογια/16 (1) πικρα λογια/17 (1) πικρα λογια/18 (1) πικρα λογια/2 (1) πικρα λογια/20 (1) πικρα λογια/21 (1) πικρα λογια/22 (1) πικρα λογια/23 (1) πικρα λογια/24 (1) πικρα λογια/25 (1) πικρα λογια/27 (1) πικρα λογια/28 (1) πικρα λογια/29 (1) πικρα λογια/3 (1) πικρα λογια/31 (1) πικρα λογια/32 (1) πικρα λογια/33 (1) πικρα λογια/34 (1) πικρα λογια/35 (1) πικρα λογια/36 (1) πικρα λογια/37 (1) πικρα λογια/38 (1) πικρα λογια/39 (1) πικρα λογια/4 (1) πικρα λογια/40 (1) πικρα λογια/41 (1) πικρα λογια/42 (1) πικρα λογια/43 (1) πικρα λογια/44 (1) πικρα λογια/45 (1) πικρα λογια/46 (1) πικρα λόγια/48 (1) πικρα λογια/49 (1) πικρα λογια/5 (1) πικρα λογια/50 (1) πικρα λόγια/51 (1) πικρα λόγια/52 (1) πικρα λογια/53 (1) πικρα λογια/54 (1) πικρα λόγια/56/ (1) πικρα λόγια/57/ (1) πικρα λόγια/58/ (1) πικρα λογια/59/ (1) πικρα λογια/6 (1) πικρα λόγια/60/ (1) πικρα λόγια/61/ (1) πικρά λόγια/62/ (1) πικρά λόγια/63/ (1) πικρα λογια/7 (1) πικρα λογια/8 (1) πικρα λογια/9 (1) ποιήματα (1) ποίηση (1) ποιητές (1) προβληματισμοί (1) ριλαξ (1) σαρδέλες (1) σιωπή (1) σκέψεις (1) συζητήσεις (2) συμπληρωματικότητα (1) σχέσεις (1) ταβέρνα (1) φαγητό (1) Χατζιδάκις (1) χειραγώγηση (1) χιούμορ (1) χρονογραφήματα (1) χωρισμοί (1) χωρισμός (1) anima (1) animous (1) Athens.Corfu (1) Carl Jung (1) foto/1/ (1) foto/3/ (1) foto/4/ (1) foto/5/ (1) frog (1) humans (1) link/1/ (1) love (1) magazine (1) men (1) note2/ (1) stone (1) Thessaloniki (1)

Καλώς τους!

eXTReMe Tracker

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Κοινοποιήστε το στο Facebook

Αρχειοθήκη ιστολογίου